Σάββατο 20 Ιουλίου 2013

Μιά σημαντική διδακτορική διατριβή γιά «τό ερμηνευτικό πλαίσιο της Χριστολογίας του αγίου Μαξίμου του Ομολογητού»

του Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιεροθέου - See more at: http://www.amen.gr/article14713#sthash.xJBXzrLJ.dpuf

του Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιεροθέου
του Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιεροθέου - See more at: http://www.amen.gr/article14713#sthash.xJBXzrLJ.dpuf
Την 25η Ιουνίου ε. έ. παρακολούθησα στην αίθουσα Συνε­δριά­σεων της Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης την υποστή­ριξη της διατριβής του κ. Γεωργίου Σίσκου που υποβλήθηκε στο Τμήμα Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας, με θέμα «Το ερμηνευτικό πλαίσιο της Χριστολογίας του αγίου Μαξίμου του Ομολογητού», ύστερα από παράκληση του υποψηφίου διδά­κτορος.
Η αλήθεια είναι ότι κι εγώ έδειξα ενδιαφέρον για την διατριβή αυτή, γιατί την συζητούσαμε με τον συγγραφέα της, κατά την διάρκεια της εκπονήσεώς της και διέκρινα την εξαιρετική σημασία της για την Εκκλησία, την θεολογία και την εποχή μας.
Η επταμελής επιτροπή αποτελείτο από τους καθηγητές Δέσπω Λιάλιου, Δημήτριο Τσελεγγίδη, Κωνσταντίνο Χρήστου, Σεβ. Μητροπολίτη Προύσης Ελπιδοφόρο, Βασίλειο Τσίγκο, Συμεών Πασχαλίδη, π. Χρήστο Φιλιώτη-Βλαχάβα. Κατά την διάρκεια της υποστήριξης της διατριβής έγιναν τοποθετήσεις και ερωτήσεις από τους καθηγητές και ο κρινόμενος υποψήφιος διδάκτορας απαντούσε διεξοδικά, ως άριστος γνώστης του θέματος αυτού, τόσο από την πλευρά της διδασκαλίας του αγίου Μαξίμου σε σχέση με την χαλκηδόνια και αντιχαλκηδόνια Χριστολογία, όσο και από την πλευρά της σύγχρονης θεολογικής βιβλιογραφίας για το θέμα αυτό.
Η όλη συζήτηση με εντυπωσίασε γιατί έγινε σε υψηλό ακαδημαϊκό και θεολογικό επίπεδο, που τιμά την Θεολογική Σχολή, και δείχνει την προσφορά της στην επιστήμη και στην Ορθόδοξη Εκκλησία, και επιθύμησα να γινόταν κάποτε μια τέτοια συζήτηση δογματικού περιεχομένου στην Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Όταν οι Καθηγητές τελείωσαν τις ερωτήσεις τους και έλαβαν τεκμηριωμένες και ολοκληρωμένες απαντήσεις από τον κρινόμενο υποψήφιο διδάκτορα, με παρεκάλεσαν, αν ήθελα, να εκφράσω κάποιο λόγο. Είναι αλήθεια ότι πρώτη φορά συμμετείχα σε μια τέτοια διαδικασία, αλλά και οι καθηγητές έδειξαν ιδιαίτερο σεβασμό και τιμή στο πρόσωπό μου.
Μεταξύ των άλλων εξέφρασα την χαρά μου για την υψηλού θεολογικού επιπέδου συζήτηση που διεξήχθη –η οποία δείχνει την θεολογική εργασία που γίνεται στις Θεολογικές Σχολές– και τόνισα ότι ο άγιος Μάξιμος είναι ένας μεγάλος Πατέρας της Εκκλησίας, επειδή συνδύαζε στενά την ησυχαστική παράδοση με την ομολογία της πίστεως. Επειδή ήταν ησυχαστής και είχε εμπειρική γνώση του Θεού, γι’ αυτό ήταν και μεγάλος θεολόγος και Ομολογητής.
Έπειτα, τόνισα ότι έχει μεγάλη σημασία να διαβάζη κανείς προσεκτικά τα κείμενα των Πατέρων της Εκκλησίας, να καταλαβαίνη στο βάθος την διδασκαλία τους και να μήν προσπαθή να την προσαρμόζη στις δικές του ερμηνευτικές διαδι­κασίες. Έχει μεγάλη σημασία να βλέπη κανείς τί ακριβώς γράφει ένας Πατέρας, άσχετα αν συμφωνή ή όχι μαζί του. Στην κρινόμενη διατριβή, την οποία διάβασα, παρατήρησα την άριστη κατανόηση των κειμένων του αγίου Μαξίμου, αλλά και των άλλων Χαλκηδονίων ή αντιχαλκηδονίων θεολόγων.
Στην συνέχεια υπογράμμισα την επικαιρότητα της διδα­σκαλίας του αγίου Μαξίμου, γιατί εκτός από την συζήτηση που γίνεται μεταξύ ορθοδόξων και μονοφυσιτών-αντιχαλκηδονίων, συγχρόνως σήμερα γίνεται συζήτηση για την θέληση στον άνθρωπο. Και παρατηρεί κανείς ότι, ενώ ο σχολαστικισμός ταυτίζει την ενέργεια με την ουσία, ο περσοναλισμός συνδέει την ενέργεια με το πρόσωπο-υπόσταση.
Τέλος, μακάρισα τον υποψήφιο γιατί είχε μια εξαιρετική σύμβουλο, την καθηγήτρια κ. Δέσπω Λιάλιου, η οποία παρακο­λούθησε με προσοχή την όλη εξέλιξη της μελέτης αυτής, αλλά επήνεσα και εκείνη γιατί ανέδειξε έναν τέτοιο ικανό μαθητή.
Μετά από σύσκεψη η επταμελής Επιτροπή των Καθηγητών αποφάσισε να βαθμολογήση την διατριβή ομοφώνως με άριστα και με διάκριση.
Στην συνέχεια θα κάνω μια σύντομη, συνοπτική και αναγκαστικά επιλεκτική παρουσίαση της σημαντικής αυτής διδακτορικής διατριβής για το ερμηνευτικό πλαίσιο της Χριστο­λογίας του αγίου Μαξίμου του Ομολογητού.
η συνέχεια εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια: